Naar intro

 

Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

 

 

 

 









 

 

 

 

De Kinderacademie is een holistische kunstschool, een plek voor alle kunsten en alle kinderen van 4 tot 104.

Kind
omdat het accent ligt bij  oorspronkelijkheid, ontvankelijkheid, spontaniteit, oordeelvrij zijn, speelsheid.

Academie omdat spelen leren is, spelen vanuit de waarneming, natuurlijk,
waardevrij, spel omgezet in kunstzinnig werk .

 

 

 

 

 

 

Voor wie?

Voor iedereen die vanuit het onbevangen kind-zijn, het kunstenaar- zijn wil ontwikkelen.

 

Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

 

Waar?


De workshops vinden zowel binnen als buiten plaats; in de natuur of in een schuur, in het koetshuis of een tent, in een atelier of op school.
De academie  is een groeiende organisatie die meebeweegt op de vragen van deelnemers en de tijd. Die inspeelt op ideeën van samenwerkende organisaties. Die aansluit bij wat het landschap zowel als de mens aanreikt. Daarnaast is het ook een reizende school.

Wanneer?

Het idee is gelanceerd in januari 2010. Op Landgoed De Reehorst en op de PC Hooftschool in Muiden hebben pilotprojecten  plaatsgevonden, zoals o.a. schrijfdans, voorjaar op de boerderij, Lint vol Lust, Hundertwasser workshops en labyrint ontdekkingen.
In september 2010 gaan er kunstprojecten plaatsvinden in Muiden,op weg naar een kinderexpositie tijdens de kunstroute 2011. Bij de Reehorst komen regelmatig activiteiten in het Koetshuis en het beeldhouwatelier. Daar zal de Academie vooralsnog voornamelijk een weekendacademie zijn.

 

Door wie?

 

Initiator is Trude Bergsma.

Trude: “Ik ben van oorsprong orthopedagoge en daarnaast beeldend kunstenaar/coach en tekentherapeut. Mijn passie is innerlijk vrij zijn en mijzelf authentiek uitdrukken en vormgeven. Graag begeleid ik ook anderen op die weg.





Vanaf de kindertijd zijn natuur, kunst en kinderen mijn passie.
Op de lagere school werden verhalen van Jezus voorgelezen.
Zijn uitspraak: “Laat de kinderen tot mij komen”raakte me diep
en is tot leidraad geworden in mijn ontwikkelingsweg.
Eerst als onderwijzeres op Daltonscholen, later in een eigen praktijk als veranderingscoach voor kind en context, en als tekentherapeut. In die periode ontwikkelde ik ook mijn eigen kunstenaarschap als beeldend kunstenaar. Tijdens  de opleiding ‘levenskunst’ ontpopte zich het idee ‘Kinderacademie.’


Inspiratiebronnen

Opvoeding
: Rudolf Steiner, Helen Parkhurst, Loris Malaguzzi ( Reggio Emilia), Virginia Satir, Carl Rogers
psychologie: Hal and Sidra Stone, Carl Gustav Jung, Elisabeth Kubler Ross, Robert Assagioli, Nagy, Gregg Furth, Julia Cameron.
kunst/filosofie: Buber, Steiner, Brancusi, Hunderwasser, Beuys, Henri Moore,
spiritualiteit: Byron Katy, Eckhart Tolle, Tich Nhat Hanh, Rumi, Ken Wilber, Barbara Brennan.
natuur: sjamanisme en vele ’moeder aarde’ gidsen.  
Persoonlijke leermeesters: Hal en Sidra Stone, Gregg Furth, Margriet van Bentem, Byron Katie, Lisa Borstlap, Harrie Biemans.