Naar intro

 

Schrijfdans

 

 

Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

Schrijfdans,  een methode ontwikkeld door Raghild Oussoren, wordt in de Kinderacademie opgenomen omdat het een allround of integratief programma is. Het zet kinderen aan tot het gebruik van alle zintuigen tijdens een traject van grove naar fijne motoriek. Op muziek en ruimtelijke  fysieke  beweging wordt via thema’s gewerkt vanuit deze ruimte naar papier, krijtbord, vloer met scheerschuim, glijverf, krijt, inkt en allerlei materialen die de vrije geest stimuleren. De bewegingen worden gekanaliseerd naar een ( uiteindelijk) vrij en vloeiend schrijven tussen lijnen. Steeds krijgen alle zintuigen de ruimte en worden  kinderen structureel in aanraking gebracht met hun muzikale, dynamische, verstilde, cognitieve, emotionele, ruimtelijke, ritmische, schilderachtige en kleurrijke kanten. De linker- en rechterhersenhelft ontwikkelen zich tegelijkertijd.

Het doel is het ontwikkelen van een oorspronkelijke vloeiende schrijfbeweging, zonder dat kinderen verkrampt en angstig zich tussen regels begeven. Omdat de methode volledig meegaat in ieders natuurlijke proces ontstaat er geen angst. Schrijfangst of kramp leidt nogal eens tot andere leerblokkades.
Omdat het kind niet gestuurd wordt en er geen oordeel is over de verschillende expressievormen bij de diverse unieke kinderen werkt deze aanpak ook mee aan vrije zelfexpressie, zelfvertrouwen, angstvrij bewegen en vele ontwikkelingsitems. 

 

- Voor elk kind, het geeft enorm veel plezier door de vrije vorm.

- Zeker voor hen die moeite hebben met overbeweeglijkheid, angst voor bewegen en vele andere angsten.

- Voor kinderen met fijnmotorische hulpvragen

Teken- en schrijfdans kan worden gegeven binnen de school: in schooltijd als additieve ondersteuning, na school voor specifieke groepjes of gewoon vrijwilligers. Ook in de locaties van de Academie. De workshops worden verzorgd door Trude Bergsma.

Info: info@dekinderacademie.nl

 


        
                    

 

Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen