Naar intro

 


Tekenen is meer.


Wij bieden ‘beeldend tekenen’ aan.

 

Beeldend tekenen omvat tekenvormen gemaakt met allerlei materialen. Van potlood tot potaarde, van scheerschuim tot verf. We werken met dynamische tekenvormen:

- tekendans en ritmisch tekenen,
- met stilte tekenen, o.a. mandalavormen, yogatekenen
- met zelfexpressie,  theatertekenen
- verhalende vormen
- met krassen, zwieren en zwalken
- relatie tekenen

 

Het is erop  gericht een wezenlijke bijdrage leveren aan de holistische ontwikkeling van kinderen. De kracht zit in:

- Het onladen van spanning.
- Het in balans brengen van lichaamservaring, gevoelservaring en het
denken. Door de verbindende elementen zal het kind zal zich meer
betrokken voelen bij wat het doet.
- Het stimuleren van de aanwezige creatieve vermogens van elk kind.
- Het vergroten of bevorderen van concentratie en zelfrvertrouwen.
- Het ontwikkelen van sociale interactie en emotionele intelligentie.


Van belang is vooral het plezier beleven aan dynamisch
zowel als verstild bezig zijn met allerlei materialen.


Verhalen.

Het verhaal dat verteld wordt bij een tekening geeft krachtige betekenissen over het wel en wee van de tekenaar. Dit verhaal kan zich zich wonderwel ontplooien door de vragen die de begeleider stelt. Een helend verhaal kan zo ontstaan. Het verhaal (het woord naast het beeld) geeft een meerwaarde aan het proces van betekenisgeving en het zelfvertrouwen.

Over deze unieke werkwijze- woord gekoppeld aan  beeld- heeft Trude een boek geschreven. De inhoud geeft een overzicht van het werken met beelden, taal, beweging, meditatie en alle zintuigen.

Titel: ’ De geheime krachten van regenboogjong’.
De kracht van verhalend tekenen en helend verhalen


Het boek is klaar, de procedure van uitgeven vergt nog tijd.


Download enige pagina’s.

 

Tekentherapie:

Wanneer therapie?

Ook een kind kan vastlopen. Onze hedendaagse kinderen worden nogal eens  geconfronteerd door hun hoge sensitieve vermogen. De huidige snelle, prikkelgevoelige wereld is voor hen met moeite ‘behapbaar’. Dat levert soms kinderproblemen op; faalangst, snel prikkelbaar, overbeweeglijk of juist teruggetrokken. Ook andere levensissues kunnen een knoop in de ontwikkelingslijn leggen; rouw door scheiding, ziekte, dood.

Trude is tekentherapeut. Tekeningen hebben hun eigen taal. Deze taal spreekt zich uit via symbolen, vormen, lijnen, kleurgebruik, energieverdeling, ruimteverdeling, perspectief.

Tekentherapie geeft de mogelijkheid blokkades op te heffen  door  tekenoefeningen.
Door het tekenverhaal wordt alles in beweging gezet, waardoor vitaliteit en zelfvertrouwen weer het heft in handen kunnen nemen. In de tekeningen ziet de therapeut de ontwikkelingsvragen en de behoeften tot groei. Door dingen eruit te lichten en daarover te gaan tekenen, kleien of andere beeldende vormen te gebruiken, ontstaat die beweging.
De kracht van het kind wordt ingezet om het ‘falen’ op te vangen.


 

Een tekenverhaal.
Op eigen kracht.
( hier gepubliceerd zonder tekst!)

klik op afbeelding voor diashow beeldverhaal

Beeldverhaal_Benthe_001 Beeldverhaal_Benthe_002 Beeldverhaal_Benthe_003 Beeldverhaal_Benthe_004 Beeldverhaal_Benthe_005 Beeldverhaal_Benthe_006 Beeldverhaal_Benthe_007 Beeldverhaal_Benthe_008 Beeldverhaal_Benthe_009 Beeldverhaal_Benthe_010 Beeldverhaal_Benthe_011 Beeldverhaal_Benthe_012 Beeldverhaal_Benthe_013 Beeldverhaal_Benthe_014 Beeldverhaal_Benthe_015 Beeldverhaal_Benthe_016 Beeldverhaal_Benthe_017 Beeldverhaal_Benthe_019


De beelden met helend verhaal als prentenboek te bestellen:

info@dekinderacademie.nl